Logo

Vioolles volgens de Suzuki methode

SUZUKI METHODE

De Suzukimethode is een lesmethode voor muziek die in het midden van de 20e eeuw in Japan is ontwikkeld door Shinichi Suzuki. Suzuki merkte op dat kinderen hun moedertaal erg vlug aanleren, met weinig kans op mislukking, door dagelijkse herhalingen en oefening. Op een vergelijkbare wijze moest het ook mogelijk zijn om kinderen een muziekinstrument aan te leren. Zijn methode, die hij de Mother-Tongue Approach noemde, berust op dit principe van natuurlijk leren.

 

De nadruk ligt op voortdurende blootstelling aan muziek, herhaling van lesstof, afwisseling van individuele en groepslessen, spelelementen in de muziekles, en actieve betrokkenheid van de ouders. Kinderen beginnen soms al met een instrument te bespelen als ze drie jaar zijn. De methode is oorspronkelijk ontwikkeld voor het vioolonderwijs maar de uitgangspunten worden ook toegepast voor het onderwijs in andere instrumenten, en buiten het muziekonderwijs

 

DE BELANGRIJKSTE ONDERDELEN VAN DEZE LESMETHODE:

  • Jong beginnen 
  • Veelvuldig naar muziek luisteren.
  • Leren te spelen alvorens muzieknotatie te leren lezen (moedertaalmethode)
  • Positieve stimulans
  • Uitgaan van de mogelijkheden van het kind en die optimaal stimuleren
  • Betrokkenheid van de ouder(s) bij de studerende kinderen.
  • Een vast kernrepertoire
  • Combinatie van individuele les en groepsles
  • Aan het einde van boek 1 beginnen we met noten lezen( met behulp van EARZ)

 

MUZIEKLES MOET GEWOON LEUK ZIJN?
Vaak willen ouders dat hun kind “gewoon” wat “plezier” beleeft aan het leren bespelen van een instrument. Maar juist het investeren in goede studeergewoontes en ontdekken dat regelmaat in het studeren enorm veel oplevert is een ontdekking voor veel ouders! Veel ouders denken vaak dat als een kind aangeeft even “geen zin” meer te hebben, dat ze moeten stoppen met vioolspelen. Echter…dit is vaak een teken dat er een nieuwe fase aankomt; een nieuwe stap kan worden gezet. Kortom een hobbel die genomen dient te worden en waarbij het kind juist de ondersteuning van de ouder nodig heeft. Als ze ooit zelf een instrument bespeelden en ophielden, betreuren ze – eenmaal zelf ouder -dat ze van hun ouders niet op les moesten blijven, omdat ze inmiddels ervaren hoeveel vreugde en genoegdoening het leren bespelen van een instrument eigenlijk geeft…Voor iedere muziekleerling is alle begin moeilijk en moet er uiteindelijk doorgebeten worden… en in het overwinnen van die moeilijkheden groeit levensbesef dat moeilijkheden er zijn om te overwinnen.Wat een geluk als je dat in een muziekles zonder bedreiging mag ervaren!!

 

STUDEREN MET JE KIND
Ouders zijn vaak heel gemotiveerd om Suzuki-ouder te worden als ze zich realiseren dat ze JUIST voor hun jonge kinderen een enorm verschil in het leven van hun kind kunnen maken: door mee te gaan naar de hele muziekles en – met hun aantekeningen bij de hand – thuis de regelmatige studeermomenten begeleiden. Ze zijn met de omgeving van grootouders en buren terecht verbaasd en blij dat hun Suzukivioolkind zo snel zo veel leert – inderdaad met veel plezier! Het is immers gewoon investeren in je kind en bovendien echte Quality Time!

 

SAMEN NAAR LES
De eerste jaren is de lestijd voor werkende ouders tegenwoordig niet makkelijk: keer op keer blijken ouders echter zeer vindingrijk en sturen hun kind met deels vader, deels moeder, soms met opa/oma, die daarvan vaak genieten, oppas met video op de smartphone of speciale muziek-oppas ( een meisje of studente die zelf ooit of nog steeds muziekles had en aantekeningen maakt en zelfs studeert met haar oppaskind) of er wordt gepoold met een ander kind uit dezelfde buurt of school of zelfs klas. 

Verder werk ik met oefenbladen en ( gepersonaliseerde) instructievideos, waardoor het thuis studeren extra wordt ondersteunt.

 

OUDER BIJEENKOMSTEN

De ouders vormen een onmisbare schakel in het leerproces. Immers…samen vormen we de essentiele driehoek : leerling, ouder, docent; waarbinnen het kind zich optimaal kan ontwikkelen


Dit gaat uiteraard nooit zonder de nodige strubbelingen en hobbels. Maar dit is juist iets om te omarmen: je geeft je kind door dit samen aan te gaan de mooiste gift mee voor het leven; door regelmatige oefening en doorzetten bereik je iets in het leven!

Tijdens de ouder bijeenkomsten geef ik handvaten mee en vertel ik uiteraard e.e.a. over de Suzuki methode en over viool gerelateerde onderwerpen, maar er is ook zeker ruimte voor het uitwisselen van ervaringen en tips van andere ouders! Altijd fijn om te merken dat het bij anderen precies zo gaat. 

Belangrijk dus om te zorgen dat je aanwezig bent!

 

MUZIEK LUISTEREN

Om het repertoire goed te kunnen spelen moet er iedere dag naar de cd(s) geluisterd worden. Dit kan uiteraard in de auto, tijdens het spelen, tijdens het tandenpoetsen…..etc. Je hoeft er niet echt voor te gaan zitten. Het gaat erom dat het kind de muziek in het systeem krijgt, waardoor er vrijheid komt om te leren viool spelen. Naast het vaste kernrepertoire kan er naar andere mooie (viool)muziek geluisterd worden. Dit zal de klankvoorstelling zeer ten goede komen.
 

GROEPSLESSEN

Binnen het Suzuki onderwijs zijn de groepslssen essentieel. Het samen spelen van het vaste repertoire maakt dat er op een speelse manier verdieping plaatsvindt. Verder leren de kinderen veel van elkaar. Gevorderden mogen soms even op de plek van de juf en degenen die net met het stuk zijn begonnen leren om gewoon mee te doen en dat “foutjes maken” bij het leerproces hoort. We gaan dus tegelijkertijd herhalen en ook door naar volgende stukken. Deze combinatie is de kracht van het Suzuki onderwijs. Ook het herhalen van repertoire in de groepslessen heeft een belangrijke functie: we onderhouden, polijsten en verfijnen daarme aangeleerde techniek, waardoor de kwaliteit van het spelen enorm blijft verbeteren. En uiteindelijk is dat wat je wil: Iets mooi en met passie kunnen spelen in vertrouwen. Dan wordt viool spelen leuk!!!😃🎶🎻

 

 

30740FF0-A4CC-45ED-A0F6-4F46327E6B48.jpeg

D51C4922-E4D6-4545-A158-D48236C30C72.jpegImage Caption

 

Strijkersacademie Rotterdam